Hidrojenle çalışan bir kamyon tek depo yakıtla tam 2.905 kilometre yol kat etti ve Guinness Dünya Rekoru kırdı. Peki bu rekor ne anlama geliyor? Geleceğin taşımacılığı için sadece bir ön adım mı? Sıfır emisyon hedeflerinde yeni dönem başlıyor olabilir mi? İşte detaylar…
Hidrojenle çalışan araçlar sürdürülebilir bir gelecek için umut vaat ediyor ve bu alandaki en büyük başarı hikayelerinden biri hidrojen yakıt hücreli bir kamyonun Guinness Dünya Rekoru kırması oldu. Amerikalı Accelera by Cummins şirketinin geliştirdiği H2Rescue adlı prototip kamyon, tek depo hidrojenle tam 2.905 kilometre yol almayı başardı. Bu olağanüstü başarı sadece sıfır emisyon hedefleri için değil aynı zamanda ağır yük taşımacılığı sektörünün geleceği için de yeni bir dönemin kapılarını araladı.
Ağır Yük Taşımacılığının Önemi
Ağır yük taşımacılığı, otomotiv sektörünün karbon ayak izini azaltmada kritik öneme sahiptir. Avrupa’da yollarda gördüğümüz kamyon ve tırların sayısı toplam araçların yalnızca %2’sini oluşturuyor olsa da taşımacılık emisyonlarının %28’inin sorumlusu olarak gösteriliyor. Bu nedenle sektördeki dönüşüm, sadece çevresel etkileri azaltmak için değil aynı zamanda küresel sıfır karbon hedeflerine ulaşmak için hayati önem taşıyor.
Hidrojen yakıt hücreli araçların bu bağlamda bir çözüm sunabileceği düşünülse de son yıllarda batarya teknolojisinde kaydedilen hızlı ilerlemeler hidrojenin geleceği konusundaki tartışmaları alevlendirmişti. Ancak bu rekor hidrojen teknolojisinin potansiyelini bir kez daha gündeme taşıdı.
Rekor Nasıl Kırıldı? Şartlar Neydi?
H2Rescue’nun rekoru kırdığı koşullar da dikkat çekiciydi. Kaliforniya’nın kamuya açık yollarında gerçekleştirilen testte kamyon saatte 80-88 kilometre hızla yol aldı. Test sırasında ortam sıcaklığının 15-26 derece arasında değiştiği belirtildi. 250 kW gücünde motora sahip olan kamyon toplam 175 kilogram hidrojen taşıyabiliyor ve bu miktarın 168 kilogramını tüketerek rekoru kırdı.
Üstelik tüm bu süreç boyunca atmosfere tek bir gram dahi karbondioksit salınımı yapılmadı. Aynı mesafe dizel bir kamyonla kat edilmiş olsaydı yaklaşık 301 kilogram karbondioksit emisyonu gerçekleşecekti. Bu da hidrojenin çevresel etkiler açısından ne kadar büyük fark yaratabileceğini açıkça ortaya koyuyor.